Medlemsbetingelser for Forbrugsforeningen

Gældende fra 1. oktober 2025

1. Generelt

Forbrugsforeningen (herefter FBF) er en forening, som tilbyder medlemmer at optjene bonus ved køb af varer og tjenesteydelser eller opnå andre former for fordele hos tilknyttede partnere.

2. Du kan alene være medlem af FBF, såfremt du opfylder bestemmelserne i FBF’s vedtægter og disse medlemsbetingelser, har en medlemsprofil (herefter profil) i FBF og har tilknyttet mindst et dansk udstedt betalingskort (VISA eller Mastercard) til din profil, som kan benyttes til udbetaling af bonus og opkrævning af kontingent – betalingskortet må ikke være et erhvervskort. Ved indmeldelse bekræfter du at have læst og accepteret både vedtægter og disse medlemsbetingelser.

3. Du må ikke kombinere FBF med andre rabatordninger og kundeklubber. Vi forbeholder os retten til at tilbageføre bonus, såfremt der opstår situationer, hvor der ved en fejl optjenes bonus.

4. Bonus optjenes, når du betaler med et dansk udstedt betalingskort tilknyttet din medlemsprofil i FBF. Eventuelle undtagelser eller særlige regler for bonus fremgår af FBF’s hjemmeside eller FAQ.

10. Sikkerhed
Du logger på din medlemsprofil, med MitID, biometri eller en selvvalgt kode. Denne adgangskode og dine loginoplysninger skal du behandle fortroligt.
2. FBF kan til enhver tid spærre din profil, hvis vi har mistanke om misbrug eller uautoriseret adgang.
3. FBF sikrer, at dine betalingskortoplysninger behandles i overensstemmelse med gældende krav for betalingskort (fx PCI-DSS).
11. Drift
1. FBF tilstræber høj oppetid og stabil drift, men kan ikke garantere, at driftsforstyrrelser ikke opstår.
2. FBF kan uden varsel ændre eller fjerne enkelte funktioner på platformen. Du vil normalt blive orienteret herom på forhånd.
12. Ansvar
1. FBF er ikke ansvarlig for aftaler eller køb, som du indgår med tilknyttede partnere. Eventuelle reklamationer, fortrydelsesret osv. er et anliggende mellem dig og partneren.
2. FBF er ikke ansvarlig for skattemæssige konsekvenser, der måtte følge af, at du optjener eller modtager bonus.
3. FBF kan ikke holdes ansvarlig for medlemmers tab eller skade, hvis dette skyldes force majeure (herunder men ikke udelukkende strømsvigt, nedbrud i kommunikationssystemer, hackerangreb eller lign.).
4. FBF er ikke ansvarlig for bonus, som ikke tilskrives, fordi medlemmet har afgivet urigtige, ufuldstændige eller forældede oplysninger til en partner.
5. Hvis FBF alligevel findes erstatningsansvarlig, kan kravet maximalt udgøre det kontingent, du har betalt de seneste 12 måneder, medmindre FBF har handlet groft uagtsomt eller forsætligt.
13. Ændringer
1. FBF kan løbende ændre disse medlemsbetingelser. Ændringer, der ikke væsentligt forringer dine rettigheder, kan ske uden varsel. Væsentlige ændringer varsles minimum 30 dage før ikrafttræden.
2. Du vil modtage besked om ændringer via e-mail og den seneste version af medlemsbetingelserne vil altid kunne findes på www.forbrugsforeningen.dk
3. Hvis du ikke kan acceptere ændrede medlemsbetingelser, har du mulighed for at melde dig ud af FBF.
14. Lovvalg, værneting og håndtering af delvis ugyldighed
1. Medlemsbetingelserne er underlagt og skal fortolkes i overensstemmelse med dansk ret.
2. Enhver tvist, der måtte opstå mellem dig og FBF, og som ikke kan løses i mindelighed, skal indbringes for Københavns Byret, medmindre andet følger af ufravigelige forbrugerregler.
3. Skulle en eller flere bestemmelser i disse medlemsbetingelser blive erklæret ugyldig eller uden retskraft af en kompetent domstol eller myndighed, påvirker dette ikke gyldigheden af de øvrige bestemmelser, som fortsat er fuldt gyldige og bindende. I stedet skal bestemmelsen erstattes af eller fortolkes på en måde, der i videst muligt omfang afspejler intentionen bag den oprindelige formulering og samtidig overholder gældende lovgivning.
2. Oprettelse af medlemsprofil

1. Profiloplysninger

  • For at oprette en medlemsprofil i FBF skal du som minimum angive de oplysninger, der fremgår af vores indmeldelsesformular, herunder bl.a. CPR-nummer og e-mail.
  • Betalingskort, du ønsker at bruge til bonusoptjening og betaling af kontingent, skal registreres med kortholders navn, kortnummer, udløbsdato og CVC/CVV.
  • Når du ansøger om medlemskab, underskriver du med MitID for at sikre entydig identifikation.

2. Opdatering af dine oplysninger

  • Du er selv ansvarlig for, at dine medlems- og kortoplysninger altid er korrekte.
  • Ændringer i kontaktoplysninger, nye betalingskort mv. skal opdateres på din profil.
3. Husstandsprofiler
1. Som medlem af FBF har personer i din husstand mulighed for at ansøge om en husstandsprofil.
2. Husstandsprofiler er knyttet til dit medlemskab, og eventuel optjent bonus fra husstandsprofiler tilfalder dig som medlem.
3. Bonus kan alene udbetales til det betalingskort, der er tilknyttet dit medlemskab og ikke til eventuelle husstandsprofiler.
4. Optjening af bonus

1. Bonus og fordele

  • Når du betaler med et tilknyttet betalingskort hos FBF’s partnere, optjener du bonus baseret på den aktuelle bonussats jf. aftalen mellem partneren og FBF. Visse partnere yder ikke en bonussats, men andre medlemsfordele.
  • Hos enkelte partnere optjenes bonus på anden vis, f.eks. ved tilmelding via partnerens hjemmeside eller lignende. Bonus optjenes i sådanne tilfælde alene, hvis tilmelding er foretaget rettidigt i forhold til eventuelle betingelser hos partneren, korrekt og med korrekt angivelse af f.eks. medlemsnummer eller andre oplysninger der er krævet ved tilmelding. Hverken FBF eller partneren hæfter for tabt bonus hvis der i forbindelse med tilmeldingen ikke er givet korrekte oplysninger.
  • Bonus tilskrives normalt din profil senest 30 dage efter købet, men du ser under de enkelte partnere “afventer perioden”, det antal dage der går inden din bonus bliver bekræftet og frigivet, efter du har foretaget dit køb.
  • Ved returnering af en vare/ydelse, hvor du får en kreditnota eller lignende, og hvor du får tilbagebetalt købsprisen, vil den optjente bonus for det pågældende køb blive tilbageført og modregnet i eventuel ikke udbetalt bonus. Hvis bonussaldoen bliver negativ, opkræves beløbet hos dig.

2. Efterregistrering af bonus

  • Hvis du ikke kan se en berettiget bonus på din profil, skal du kontakte FBF senest 60 dage efter købet med dokumentation (fx kvittering) af købet og hvilket kort der er brugt til betalingen.
  • Ved henvendelse senere end 60 dage bortfalder dit krav på bonus.
5. Optjent bonus

1. Udbetaling af bonus

  • Når din bekræftede bonussaldo er på mindst 200 kr., kan du via din profil anmode om udbetaling. Bekræftet bonus, er bonus som frigives efter en “afventer periode”, hvor det har været muligt at returnere varen.
  • Udbetaling sker til et valgfrit VISA eller Mastercard, som du har registreret i din profil.
  • Bonus som har status afventer, kan ikke udbetales før status skifter til bekræftet.

2. Ved udmelding

  • Ved udmeldelse udbetales eventuel opsparet og bekræftet bonus til det betalingskort, du har registreret i din profil.
  • Bonus som har status afventer, kan ikke udbetales før status skifter til bekræftet.
  • Eventuel bonus, der først bekræftes efter udløbet af din medlemsperiode, tilfalder foreningen. Du vil i forbindelse med udmeldingen blive gjort bekendt med at du har bonus der ikke er bekræftet, som går tabt ved udmeldelse.
  • Bonus der ikke kan udbetales, fordi du ikke har tilknyttet et aktivt betalingskort, tilfalder 36 måneder efter udmeldelsen FBF.

3. Ved død

  • Når vi får meddelelse om død fra CPR udbetales både opsparet og afventende bonus til det betalingskort, du har registreret i din profil eller til din NemKonto, hvis det ikke er muligt at udbetale til dit registrerede betalingskort.
6. Medlemskontingent

1. Du betaler et medlemskontingent for at være medlem af FBF, som opkræves årligt forud via det VISA eller Mastercard, du har registreret i din profil. Kontingent tilbagebetales ikke ved udmeldelse af foreningen

2. Betales kontingentet ikke rettidigt, vil du blive udmeldt af FBF, og din profil lukkes. Eventuel opsparet bonus udbetales som beskrevet i disse medlemsbetingelser.

7. Udmeldelse og ophør

1. Udmeldelse på eget initiativ

  • Du kan til enhver tid og uden varsel udmelde dig via Mit FBF. Når du udmelder dig, lukkes din profil, og du mister adgangen til FBF’s medlemsfordele.
  • Eventuel optjent og bekræftet bonus udbetales, mens bonus i "afventer perioden" går tabt.

2. Udmeldelse på FBF’s initiativ

  • FBF kan opsige dit medlemskab med 30 dages varsel, hvis du:
  • Ikke længere er berettiget til medlemskab jf. vedtægterne fx pga. udmelding af den faglige organisation der giver grundlag for dit medlemskab
  • I en længere periode (typisk 6 måneder) ikke har haft minimum ét gyldigt betalingskort registreret

3. Udmeldelse grundet manglende betalt kontingent

  • Ikke betaler dit kontingent rettidigt inden 8 dage fra forfald. Evt. optjent og bekræftet bonus udbetales, mens bonus i “afventer perioden” går tabt.
7. Kommunikation fra FBF

1. Servicebeskeder

  • Du vil modtage vigtige servicebeskeder fra FBF (fx ændringer af medlemsbetingelser), som udsendes til den e-mailadresse, du har oplyst på din profil.

2. Markedsføring

  • FBF kan sende dig medlemsrettet information, nyheder og tips til at få mest muligt ud af dit medlemskab, baseret på de samtykker du har givet, fx på Mit FBF.
  • Du kan til enhver tid til-/framelde dig sådanne meddelelser ved at ændre dine samtykker, fx på Mit FBF samt via afmeldingslinks i mails med markedsføringsbudskaber.
9. Personoplysninger

1. FBF’s behandling af personoplysninger, herunder hvilke data vi indsamler, formål, retsgrundlag, opbevaringsperioder og dine rettigheder, fremgår af vores Databeskyttelsespolitik, som du kan finde på www.forbrugsforeningen.dk

2. Ved at acceptere disse medlemsbetingelser bekræfter du også at have læst og accepteret vores Databeskyttelsespolitik.

Henvisninger
  • Vedtægter: Du finder FBF’s vedtægter på www.vedtaegter.fbf.dk
  • Databeskyttelsespolitik: Læs nærmere om FBF’s behandling af personoplysninger i vores Databeskyttelsespolitik på www.dbp.fbf.dk