Spies Rejser

Kæledæggen Cypern får topkarakter

Der er mange skønne sommerrejsemål, men når det kommer til hotelbedømmelser, er der særligt ét, der skiller sig ud.

Her får du forklaringen på, hvorfor alle gæster er vilde med Cypern.

Mallorca, Kreta, Rhodos, Tyrkiet, Bulgarien eller De Kanariske Øer? Det kan være svært at vælge, hvor solen skal nydes til sommer, for alle rejsemål har jo noget, der gør netop dem til noget særligt. Så hvad har Cypern, de andre ikke har?

For det første er det et solsikkert og varmt rejsemål. Allerede i marts og april er vejret stort set som dansk sommer, og der er stadig dejligt langt ind i oktober, hvor havets temperatur desuden gør, at selv de mest kuldskære kan få en dukkert. Det gør Cypern langtidsholdbar, og mange lægger da også vejen forbi uden for sæsonen i form af en tyvstart eller forlængelse af sommeren.

For det andet er Cypern kendt for at have noget af Europas reneste og klareste badevand.

Alle elsker Sunprime og O.B.C.

Der er dog én altoverskyggende grund til, at gæsterne, der rejser med Spies, vender tilbage til Cypern igen og igen. Her ligger nemlig de koncepthoteller, gæsterne allerbedst kan lide. Faktisk består top-3 udelukkende af hoteller på cypriotisk grund.

På tredje- og andenpladsen ligger de to voksenhoteller Sunprime Ayia Napa Suites og Sunprime Protaras Beach. Her er gæsterne især vilde med den fantastiske service fra et altid smilende og venligt personale og aldersgrænsen på 16 år, der sikrer en ferie i fred og ro.

Førstepladsen over gæsternes favorithoteller på Cypern sidste sommer går til Ocean Beach Club. Her er det især de flotte, velindrettede værelser med mulighed for direkte pooladgang og den gode, velsmagende mad af friske råvarer, der har været med til at smelte rejsehjerterne.

På O.B.C. Cypern har familier desuden mulighed for at benytte sig af alle faciliteterne på Sunwing lige ved siden af og derefter trække sig tilbage i de lidt mere fredelige omgivelser. Perfekt til dem, der ønsker en familieferie med lidt mindre fart på.

Et endnu bedre Sandy Bay Beach

Sunwing Sandy Bay Beach var i forvejen Spies’ mest populære familiehotel på Cypern. Men til sommer bliver det endnu bedre: Alle hotellets lejligheder bliver nemlig totalrenoveret og får nye badeværelser, køkkener, gulve, senge, sofaer, tekstiler og udendørsmøbler.

Hotellet vil også kunne tilbyde endnu flere af de populære lejligheder med direkte adgang til pool. Derudover bliver Lime Bar, receptionen, loungen og minimarkedet frisket op. Hvem ved, måske giver Sunwing-hotellet endnu mere Cypern-kolorit i gæsternes top-5 næste år?

5 gode Cypern-tips

Maria Byskov har arbejdet for Spies siden 2004 og har selv boet og arbejdet udenlands i mange år. Hun er lidt af et rejseorakel og ved det meste om både storbyrejser og badeferier. Og vigtigst af alt er hun, ligesom så mange andre, smaskforelsket i Cypern.

Maria har fem forslag til steder, der måske ikke står på første side i guidebøgerne, men som absolut er et besøg værd, når ferien går til Cypern. De første to er Cape Greco og Makronissos Beach:

”Cape Greco er, efter min mening, det smukkeste sted på Cypern. Smaragdgrønt vand og klippeformationer, der er som taget ud af et eventyr. Se det! Makronissos er mit sikre svar, når mine venner spørger mig, hvilken strand de skal vælge.”

Når vennerne bliver sultne eller tørstige derimod, anbefaler Maria en tur til de lokale vinmarker og et besøg på Taverna Mousikos.

”Mousikos ligger i en lille landsby, der hedder Sotíra, og den har en stor stjerne hos både lokale og os udefrakommende, der har boet på Cypern. Et fantastisk og meget autentisk spisested. Hvis du er træt af de tæt på 40 grader i sommermånederne, så kør en tur op i Troodos-bjergene og se de små landsbyer og vinmarker. Her falder temperaturen hurtigt en 10-15 grader, og så er det pludselig ingen sag at køle sig ned med et glas hvidvin og nyde udsigten.”

Sidste gyldne tip fra Maria er at tilbringe en dag i byen Nicosia. Det er verdens sidste hovedstad, der er delt i to: en græsk-cypriotisk del og en tyrkisk-cypriotisk del.

”Vis dit pas, kryds grænsen, og nyd en kebab, en Efes og en vandpibe, eller bliv på den græske side med en frappé på en hyggelig café. En oplevelse, du ikke finder andre steder i verden,” slutter Maria.

Bonus hos Spies
Du optjener 4% bonus, når du køber din rejse hos Spies og betaler med dit kort fra Forbrugsforeningen.

Spies’ bedst bedømte koncepthoteller

Ocean Beach Club, Cypern – 4,76
Sunprime Protaras Beach, Cypern – 4,73
Sunprime Ayia Napa Suites, Cypern – 4,62
Sunprime Pollensa Bay, Mallorca – 4,58
Sunwing Arguineguín Seafront, Gran Canaria – 4,58

Tallene viser gennemsnittet af gæsternes bedømmelser på en skala fra 0 – 5 af samtlige Sunwing-, Sunprime- og O.B.C.-hoteller fra sommeren 2023 (april-september).