Din ferie

Ferie til folket har ikke altid været en selvfølge

Det er ikke mere end godt 100 år siden, at ‘ferie’ var et helt ukendt begreb i den arbejdende danskers hverdag.

Dengang var det kun samfundets allermest velhavende, der kunne tillade sig at holde fri og måske ligefrem rejse. Det ændrede sig med urbaniseringen, hvor folket flyttede ind til byerne, begyndte at arbejde på fabrik og at organisere sig i fagforeninger, som pressede på for at sikre bedre forhold for deres medlemmer. Fx kortere arbejdstid og mere ferie.

Tidslinjen over danskernes vej til mere fri og ferie:

Fri om søndagen
En slags forløber for tanken om, at danske arbejder- og landbofamilie måske ikke behøvede at arbejde altid: Med Helligdagsloven i 1891 fi k de fri om søndagen, og skulle derfor kun arbejde de typiske 12-14 timer, seks dage om ugen.

1919
Fagforeningerne presser på
Stadig ikke decideret ferie, men arbejdsdagen blev kortet ned til otte timer. Derudover fi k nogle af de arbejdere, der var flyttet fra land til by og begyndt at organiserer sig i fagforeninger, forhandlet sig til sammenhængende fridage gennem deres overenskomster i løbet af 1920erne.

1936
Overenskomstsikret ferie
I første halvdel af 1930erne fi k stadig flere fagforbund forhandlet sig til ferie for sine medlemmer. I 1936 havde to ud af tre arbejdere ret til en uges ferie med løn gennem deres overenskomster.

KILDER: VIDENSKAB.DK, WIKIPEDIA.DK, BT.DK & DR.DK

1938
Den første ferielov
I 1938 fi k den socialdemokratiske statsminister, Thorvald Stauning indført den første ferielov. Loven gav alle arbejdere ret til to ugers ferie med løn.
Men hvor skulle de tage hen? Der var ingen charterselskaber eller rejsebureauer for almindelige mennesker dengang. Derfor oprettede fagbevægelsen Dansk Folkeferie, som i dag lever i bedste velgående under navnet FolkeFerie.dk. Læs meget mere om det i artiklen ‘Din ferie fylder 85 i år’.

1950
Masseturismen tager fart Tjæreborgpræsten Eilif Krog ager ser lyset, især i Sydeuropa og begynder at sende solhungrende danskere på busture til Spanien. I 1956 sendte Simon Spies de første charterfly til Mallorca. Charterferien og masseturismen var født.

1960
Ferie ude og hjemme
Samtidig mere busturen og charterflyene sydpå, til en uges uforpligtende strandliv og godt med billige drinks, fi k stadig flere danskere bil, og så bliver det pludselig en god ide med et sommerhus til ferien og fridagene. Langt de fleste af de cirka 200.000 sommerhuse, vi har i dag, er bygget fra starten af 60erne og cirka 20 år frem.

1979
Ret til 5 ugers ferie
Gennem flere årtier har fagbevægelsen løbende forhandlet sig frem til mere og mere ferie. I 1979 fi k de et krav om fem ugers ferie igennem. Derefter fulgte en revision af ferieloven, så alle danskere fi k ikke bare ret, men også pligt til at holde fem ugers ferie. Loven gælder stadig, men i en del overenskomster er en sjette ferieuge og/eller et ekstra antal ferie-/fridage nu en del af aftalen.

Din ferie fylder 85 i år

I år er der ekstra god grund at sætte pris på din ferie. Det er nemlig 85 år siden, at den almindelige dansker fik ret til betalt ferie.

Din ferie

I dag kan det være svært at forestille sig et liv uden ferie, men det var virkeligheden for langt de fleste danskere for 85 år siden. Det ændrede sig, da rigsdagen med den daværende statsminister Thorvald Stauning i spidsen indførte retten til betalt ferie. Ferieloven blev vedtaget i april 1938, og herefter havde den almindelige dansker fik ret til hele to ugers betalt ferie.

Siden er de to ugers ferie vokset til fem, og feriemulighederne er mange. Lige fra weekendophold i Paris til langtidsferie på Malta. I 1938 var feriebranchen dog næsten ikke eksisterende, og der var mangel på gode ferietilbud, som var til at betale for den almindelige dansker.

Det lå statsminister Staunings hjerte nær, at arbejderne fik gode feriemuligheder: ”Vi skulle jo nødigt gennemføre en ferielov, hvor arbejderne kom og sagde: Vi har jo ingen steder at holde ferie,” som han sagde.

Derfor stiftede fagbevægelsen Folke-Ferie, tilskyndet af blandt andre Stauning, som skulle lære danskerne at tage på ferie og sørge for, at der var gode steder at tage hen. Det der i dag hedder FolkeFerie.dk blev stiftet 17. oktober 1938. Året efter 1. marts åbnede Folke-Ferie dørene til kontoret i Frederiksborggade 42 i København.

Ferie fra dengang til nu

I nu 85 år har FolkeFerie.dk været med til at skabe rammerne for danskernes ferie. Fra bondegårdsferie i 1940erne, studierejser i Europa i 1950erne, togrejser til Tyskland i 1960erne til charterferier fra slutningen af 1970erne. Og selvom ferieformerne har ændret sig gennem årtierne, er ferie dengang som nu fortsat et frirum med tid til afslapning, refleksion og nye oplevelser.

”Det var i store træk det samme, der var fokus i på 40erne, som i 2023. I ferien bruger du tid sammen med dem, du holder af. Du puster ud og lader batterierne op,” siger Mikkel Lind, som er salgs- og marketingchef i FolkeFerie.dk og fortsætter:

”Når vi taler med vores gæster, lægger de stor vægt på tiden sammen med familien. Og naturligvis muligheden for at trække stikket fra hverdagen i nogle gode rammer.”

Sydpå med god samvittighed

Frem til slutningen af 1970erne var fagbevægelsens eget rejsebureau tilbageholdende med at sende sine gæster på charterferie, fordi man ikke ønskede at støtte diktaturstater eller udnytte fattigdom. Men behovet for ferie under varmere himmelstrøg voksede.

”FolkeFerie.dk, der dengang hed Dansk FolkeFerie, besluttede at opføre sin egen ferieby i udlandet: Og her kom det lille ø-rige Malta i Middelhavet i spil,” fortæller Mikkel Lind.

I modsætning til de fleste andre populære charterdestinationer dengang var Malta et demokratisk land. Samtidig rummede øerne masser af kultur og historie, der gav mulighed for at krydre solferien med oplevelser.

Plads til privatliv og fællesskab

I mere end 40 år har feriebyen Mellieha Holiday Centre på Malta skabt rammerne for danskernes ferie. Feriebyen, der ligger kun 300 meter fra en af øens bedste sandstrande, består af et ferieområde på hele 255.746 m² - svarende til 38 fodboldbaner. Her kan du bo i et af de alt 181 feriehuse med egen gårdhave og privat tagterrasse, der er forbundet af et lukket og bilfrit stisystem.

”Vores gæster sætter stor pris på al den plads, de har til sig selv inde og ude på grund af feriebyens særlige arkitektur, der både giver mulighed for privatliv og fællesskab. Rejser man fx tre generationer sammen, er det populært at vælge feriehuse ved siden af hinanden. Så kan børnebørnene nemt og sikkert løbe ind til bedsteforældrene i nabohuset. Det skaber mange gode muligheder for fælles ferieminde i familien,” siger Mikkel Lind.

"At skabe lykke for andre er lykken i livet"

Sådan lød den daværende danske statsminister Thorvald Staunings motto, da han i 1938 indførte ferieloven i Danmark. Selvom ferieloven sikrede alle danskere retten til at holde betalt ferie, er det ikke alle danskere forundt at komme på ferie. Især ikke hvis hverdagen er særligt vanskelig.

Som kunde hos FolkeFerie.dk er du med at hjælpe vanskeligt stillede familier og enkeltpersoner, der af økonomiske, sociale eller helbredsmæssige årsager ikke har mulighed for at komme af sted på ferie. Hver gang du booker en rejse, går der 100 kr. til FolkeFerieFonden, som hvert år sikrer, at mere end 280 vanskeligt stillede familier får en tiltrængt ferie i Helsingør Ferieby.

”Når du rejser med os, skaber du altså ikke kun ferieglæde for dig selv og dine nærmeste. Gennem FolkeFerieFonden er alle vores gæster med til at sikre, at andre kan komme på en tiltrængt ferie, de ellers ikke ville have haft mulighed for. På den måde er Staunings ord fortsat aktuelle i en moderne kontekst nu her 85 år senere,” konstaterer Mikkel Lind.