Sikkerhed ved korthandel

Sikkerhed ved betaling med kort

Der er nu indført ekstra sikkerhed ved kortbetaling. Alle køb skal godkendes med to faktorer. Det betyder at
magnetstriben ikke længere skal benyttes i betalingsterminalen - og ved nethandel, skal køb godkendes med NemID.

Den ekstra sikkerhedsforanstaltning er vedtaget af EU's 2. Betalingstjenestedirektiv og den danske Lov om Betalinger. Bestemmelsen gælder alle betalingskort og verificerer at den, der foretager købet, også er kortholderen. Det skal mindske misbrug med betalingskort og dermed sikre dig bedre, når du betaler.

Betaling med magnetstriben udgår

Pr. den 10. januar 2021 lever betaling med magnetstribe og pinkode ikke længere op til sikkerhedskravene.  Så har du endnu ikke taget dit nye Forbrugsforeningskort i brug, er det nu, du skal gøre det. Det grå kort skal ikke længere bruges.

Netkøb godkendes med NemID

Alle netkøb skal nu godkendes med en ekstra sikkerhedsfaktor. Vi anbefaler, at du bruger NemID og nøglekortapp. Papnøglekortet kan ikke længere anvendes til køb på nettet.

Oplever du problemer med at gennemføre betaling, så prøv opdatere siden ved at trykke F5.

Nemid

Alternativ godkendelse med sms og kodeord

Det vil være muligt fortsat, at godkende køb med engangskode på sms, men det kræver, at du også oplyser et kodeord, som du opretter her.

sms og kode

Fjern gemte kortoplysninger og tilføj kortet igen

Hvis du har handlet flere gange i samme butik, har du måske gemt dine kortoplysninger i deres webshop tidligere. I det tilfælde, skal du først fjerne dit betalingskort og herefter tilføje det igen. Så bliver kortet godkendt korrekt i henhold til den nye 3D Secure.

Det samme gælder, hvis du har abonnementer på fx magasiner, fitness eller måltidskasser.

NemID skal bruges til godkendelse ved alle betalingskort

De nye sikkerhedsforanstaltninger gælder både Forbrugsforeningskortet, Visa, Dankort og MasterCard.

Proceduren med NemID er en midlertidig løsning, da NemID i løbet af 2021 afløses af MitID, der skal gøre nethandlen endnu mere sikker. Læs mere om MitID her.