CBS-undersøgelse

Et solidt koncept med loyale medlemmer

”Forbrugsforeningen har et solidt koncept med loyale medlemmer.” Sådan sammenfatter en af folkene bag CBS-undersøgelsen ’Loyalitet i turbulente tider’, Per Østergaard Jacobsen, direktør i Efficiens og ekstern lektor hos CBS, nogle af 2023-undersøgelsens resultater.  

Der er flere opmuntrende resultater, som bekræfter, at et partnerskab med Forbrugsforeningen er godt for forretningen hos vores partnere:

 - Et partnerskab med Forbrugsforeningen giver adgang til Danmarks mest loyale forbrugere. Tre ud af fire (76%) angiver, at de handler i butikker med mulighed for at optjene bonus, før de går andre steder hen. DK-gennemsnittet er 58%

-  Forbrugsforeningen stryger (igen) ind på NPS-førstepladsen med undersøgelsens højeste Net Promoter Score på 43. I den tilsvarende CBS-undersøgelse fra 2015 lå vi også nummer 1, og vi er selvfølgelig meget stolte af at have bevaret førstepladsen. 

- Medlemmerne bruger deres kort hyppigt. Forbrugsforeningen kom ind på en flot 2.plads, da CBS spurgte undersøgelsens deltagere, hvilket betalingskort de bruger oftest. Førstepladsen tilfaldt dagligvarekæden Coop. Tillykke til dem.

En høj grad af loyalitet

”Tre ud af fire medlemmer af Forbrugsforeningen vil ifølge undersøgelsen typisk kigge hos en af de forretninger, der samarbejder med foreningen, før de ser sig om andre steder. Det må man sige er en høj grad af loyalitet. Der ligger Forbrugsforeningen i toppen, som den højeste,” oplyser Per Østergaard Jacobsen. 

Samtidig bemærker han, at 9 ud af 10 (92%) medlemmer af Forbrugsforeningen siger, at ’monetær belønning (altså muligheden for at optjene bonus) er vigtigt for deres medlemskab’.

”Det er positivt for loyaliteten og medlemmernes oplevede værdi, for det er jo hele grundidéen med foreningen. Desuden ser det også ud til at være en styrke, at det koster noget at være medlem, for så er man tilbøjelig til at bruge kortet oftere,” siger Per Østergaard Jacobsen.  

Om undersøgelsen

’Loyalitet i turbulente tider’ er udarbejdet af Department of Marketing hos CBS i København på baggrund af data indsamlet december 2022 og januar 2023.

Aktive medlemmer (anvendt klub indenfor de seneste 3 måneder). 

Læs mere her

Aktive medlemmer (anvendt klub indenfor de seneste 3 måneder)

 

Net Promotor Score

Læs mere her

Net Promotor Score

Loyalitet/Køber oftest – og køber nyt

Læs mere her

Loyalitet/Køber oftest – og køber nyt

Oplevelse og betydning

Læs mere her

Oplevelse og betydning