Opera Hedeland : Unik oplevelse under åben himmel

Unik oplevelse under åben himmel

Opera Hedeland er blevet en fast institution inden for klassisk musik. Populariteten stiger år for år, og genrens største sangere flokkes om den stemningsfulde udendørs scene. I august 2020 kan du opleve Giuseppe Verdis berømte mesterværk Rigoletto.

Flere og flere gør Opera Hedeland til en fast del af sommerens program. Forståeligt nok. Få koncertsteder kan byde på opera i så smukke omgivelser som det store amfiteater midt i naturen.

Den 7., 14. og 15. august 2020 kan du opleve Giuseppe Verdis Rigoletto. Den dramatiske opera om faderen, Rigoletto, der manipulerer og sætter fælder op for andre, er barsk, rørende og fuld af smuk sang og musik. Det fulde cast offentliggøres først til foråret, men allerede nu har Opera Hedeland afsløret, at den svenske stjernebaryton Fredrik Zetterström indtager rollen som Rigoletto.

Datteren er livets lyspunkt

Historien handler om den latterliggjorte hofnar Rigolettos indædte kamp for anerkendelse. Hans lyspunkt i tilværelsen er datteren Gilda. At beskytte hende fra livets modgang, viser sig dog umuligt for den ellers dygtige og kyniske manipulator Rigoletto.

Da hertugen fatter interesse for Rigolettos datter, Gilda, mister narren kontrollen. Det avancerede rænkespil, han sætter i værk for at beskytte datteren, fejler grumt.

Drama og smukke arier

Handlingen er baseret på skuespillet Le Roi s’amuse af Victor Hugo. Et værk, som Verdi selv kaldte for det største drama i moderne tid.

Operaen rummer den smukkeste musik og en af tidens mest kendte operaarier, ’La Donna è Mobile’ (kvinder er lunefulde).

Ikke for sarte sjæle

Rigoletto betegnes ofte som en af tidens mest barske og er ikke en operaforestilling for de svaghjertede. Datidens censorer havde da også svære problemer med Rigoletto. Den udstiller på utvetydig vis hertugen som aldeles blottet for moral og med få andre ting end sex og magt på hjernen.

Rigoletto er i øvrigt flere gange omskrevet med den manipulerende hofnar som en moderne spindoktor.

Enkel transport

Det er enkelt at komme til og fra Opera Hedeland. Der går Opera Shuttle fra DGI-byen i København, busser fra Høje Taastrup Station, og der er rigeligt med gratis parkering på stedet.

Få bonus på din billet til Opera Hedeland

Køb billet til sommerens store operaoplevelse på ticketmaster.dk/oh/forbrugsforeningen. Du optjener 8% bonus, når du betaler med dit kort fra Forbrugsforeningen.

Forbrugsforeningskortet modtages ikke på teaterpladsen.