Årets julemærke

Jul med genforeningen som tema

Tomas Björnsson har i sin varme streg både vægtet den historiske genforening og den personlige genforening, hvor nisserne rundt på kortet bliver genforenet med hinanden.

Julemærket - Megaark

Årets Julemærke markerer, at det i år er 100 år siden, Sønderjylland kom tilbage til Danmark.

Tomas Björnsson har tegnet Julemærkearket som et Danmarkskort, hvor alle fem Julemærkehjem optræder sammen med en lang række danske seværdigheder. Samtidig er mærket en kærlig hilsen til Julemærkerne fra 1919 og 1920, hvor folkeafstemningen om genforeningen dannede grundlag for motivet.

Dyrker fællesskab for børn

Julemærkefonden har valgt titlen ’Jul i fællesskab’, da julen handler om fællesskabet, og med genforeningen kom Sønderjylland tilbage til det danske fællesskab.

På Julemærkehjemmene dyrker de også fællesskabet. Mange af de børn, der får ophold på et Julemærkehjem kæmper med ensomhed og står uden for fællesskabet.

”Jeg har arbejdet med to vinkler på genforeningen. Først er der den historiske genforening. Her er det sønderjyske kaffebord, hvor man er samlet om kagebordet, et element, jeg var meget bevidst om, skulle være med. Og så er der den personlige genforening, hvor nisserne rundt på kortet bliver genforenet med hinanden, eller i et enkelt tilfælde med sin forsvundne cykel,” fortæller illustrator Tomas Björnsson.

Julemærket 2020

En udfordring og en leg

Tomas Björnsson har leveret streg til Børnenes U-landskalender samt et hav af undervisningsbøger til danske skolebørn. Han har arbejdet for internationale forlag, store danske virksomheder og organisationer, og har for nylig både skrevet og illustreret en børnebog om lungekræft.

”Jeg elsker at skabe god stemning og samtidig fortælle en spændende historie. Det er en udfordring, men også en leg at få alt til at fungere sammen,” siger Tomas Björnsson.

”På kortet har jeg valgt at indsætte nogle danske seværdigheder samt de fem Julemærkehjem. Ejer Bavnehøj er jo et symbol på genforeningen, så den skulle med. Andre som Fregatten Jylland og Knuthenborg Safaripark har jeg valgt, fordi de passer til lokalområdet. Og så er jeg glad for fyrtårne, som jo også kan fungere som et symbol på noget genkendeligt.”

Hjælper 1.000 børn til en ny start

Indtægterne fra salget af Julemærker går til at støtte børn på de danske Julemærkehjem. Hvert år hjælper Julemærkehjemmene ca. 1.000 børn i alderen 7-14 år til en ny start på livet.

Når børnene kommer på Julemærkehjem, får de hjælp til at finde deres styrker og opbygge deres selvværd, så de igen kan indgå i fællesskaber.

Bliv julemærkeven

Støt udsatte børn på Julemærkehjem med et fast månedligt eller årligt beløb. Du kan betale beløbet med dit Forbrugsforeningskort. Se mere på julemaerket.dk